woensdag 1 april 2009

Je hebt vast wel eens van dyslexie gehoord of je ben het zelf .........

webblog van dyslectie zonder zorgen

Je hebt vast wel eens van dyslexie gehoord of je ben het zelf .........

Misschien ben je zelf dyslectisch of iemand bij je in de klas of op het werk
Die kans is best groot want dyslexie komt bij ongeveer 3,6 procent van de
bevolking voor en is daarmee de meest voorkomende handicap (leerstoornis)
in Nederland.

Mag ik me even voorstellen Mijn naam is Ruud en ben zelf ook dyslectisch.
Ik heb altijd al moeite gehad met lezen en schrijven, en daar mee heb ik
leren leven .
Mijn dochter en zoon hadden ook moeite met lezen en schrijven zij werden
getest in 2002.
Uit die testen bleek dat mijn kinderen ernstig dyslectisch waren. Toen werd
het voor me zelf duidelijk dat ik
ook dyslectisch was. Tenslotte Dyslexie is vaak erfelijk. Dan kunnen er in
één familie meerdere mensen dyslectisch zijn. Dyslexie komt vaker voor bij
jongens dan bij meisjes . De kans dat een jongen dyslectisch wordt als zijn
vader het ook is, is wellicht 50%. Dit is iets lager voor meisjes.


Wat is Dyslexie ????



Meestal wordt dyslexie omschreven als 'niet goed kunnen lezen'. Nou is dat
natuurlijk een breed begrip want als je het alfabet niet leert, kun je ook
niet goed lezen. Dyslectische mensen hebben moeite met het maken van de
koppeling tussen geschreven en gesproken taal. Oftewel: Je ziet een woord
maar herkent het niet. En dus weet je niet wat er staat.
Mensen met dyslexie hebben moeite met lezen en spellen. Ze herkennen
woorden niet. Het is moeilijk om van letters één woord te maken en om van
alle woorden een vloeiende, logische zin te maken. Daarom is het voor
dyslectische mensen ook moeilijk om te begrijpen wat er in een zin staat.
Wat er precies bedoeld wordt. Want als je wilt begrijpen wat een zin
betekent, is het belangrijk dat je vloeiend kan lezen. Dyslectische mensen
hebben daar moeite mee, maar proberen toch snel te lezen. Vaak zie je dan
dat ze woorden over slaan. Of ze lezen een woord dat er niet staat, maar
waarvan ze verwachten dat het woord er staat. Ze gokken eigenlijk wat er
staat. Mensen denken dan soms dat dyslecten niet goed kijken, maar
dyslectische mensen mankeren niks aan hun ogen. Het probleem ligt eigenlijk
'achter de ogen'. Ze kunnen wat ze zien niet goed herkennen als woorden.




Onderzoeken naar dyslexische hulpmiddel voor lees en schrijf problemen.




Met deze kennis van zaken ben ik verder op onderzoek gegaan en informatie
gezocht wat de mogelijkeheden zijn om met deze handicap
om te gaan in het verdere leer proces van onze kinderen.
Ik ben toen in contact gekomen met Lexima en rt-ers
Er werd toen tegen ons gezegd om een laptop aan te schaven om te compenseren
van hun beperking.
Dit samen met Kurzweil 3000 is zonder twijfel het meest complete,
geïntegreerde softwarepakket voor mensen met dyslexie. Het programma helpt
bij lezen, schrijven en studeren.
Wij hebben toen een demo toe gestuurd gekregen de versie 7/8 kurzweil 3000 .
Uiteindelijk hebben we zelf de versie 8 van kurzweil gekocht, het technische
lezen en schrijven werdt voor de kinderen een nieuwe uitdaging.



Ik kan u zeggen dat we nu bijna 6 jaar verder zijn met een ervaring rijker
die ik graag met u wil delen via deze webblog.

Dyslexie is een handicap waar goed mee te leven is zeker met de ict middelen
en internet van de 21 eeuw waar de computer niet meer is weg te denken.
Vandaar dat ik zelf ook met Kurzweil 3000 werk en kan dat aan iedere dyslect
aan bevelen.




Met vriendelijke groet,

Ruud

Geen opmerkingen:

Een reactie posten